Miközben az autóiparra záporoznak az ütések, a háttérben komoly magyar sikerek is feltűnnek

2025. december 02. 09:00 | Varga Szabolcs

Miközben az autóiparra záporoznak az ütések, a háttérben komoly magyar sikerek is feltűnnek

Amikor a magyar gazdaságpolitikát egyre több szállal kötötték össze a járműiparral, kevesen gondolták volna, hogy az egykori sikerágazat ilyen komplex problémahalmazzal küszködik majd a 2020-as évek derekán, kezdve a keresletcsökkenéstől, a vámháborún át, a zöld átállással járó, előre nem kalkulált nehézségekig. Miközben az elmúlt évben a magyar jármű- és alkatrészexport régiós szinten is gyengén teljesített, addig számos olyan esetet tudunk említeni, amikor a szektor egy-egy magyar beszállítója nemzetközi szinten is kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Alábbiakban erre mutatunk 3 példát.

Kína teljesen eltaposhatja Európát, ha most nem szorítjuk össze a fogunkat

2025. november 30. 11:59 | Matura Tamás

Kína teljesen eltaposhatja Európát, ha most nem szorítjuk össze a fogunkat

Ha Európa nem fékezi meg Kína ipari túlerejét, könnyen valóra válhat az a jövőkép, amelyben néhány éven belül már csak szemlélője lesz saját iparának széthullásának – és annak, hogyan válik a kontinens a globális hatalmi játszmák eszközévé. Az EU előtt ma már nem az a kérdés, hogy konfrontálódjon-e Pekinggel, hanem az, hogy van-e még ideje visszafordítani a folyamatot, mielőtt végleg elveszíti ipari és politikai szuverenitását.

Levélben kéri Brüsszelt a német kancellár, hogy 2035 után is lehessen belső égésű motoros autókat eladni

2025. november 28. 13:10 | Portfolio

Levélben kéri Brüsszelt a német kancellár, hogy 2035 után is lehessen belső égésű motoros autókat eladni

Friedrich Merz német kancellár levélben kéri az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a belső égésű motoros autók 2035 utáni értékesítésének tilalmát előíró uniós szabályokat, és nagyobb technológiai nyitottságot, valamint kivételeket sürget a plug-in hibridek és a különösen hatékony belső égésű motorok számára.

Döntő választás előtt áll Európa: ezen múlik, hogy autógyártó nagyhatalom marad-e

2025. november 25. 15:00 | Major András

Döntő választás előtt áll Európa: ezen múlik, hogy autógyártó nagyhatalom marad-e

Az európai autóipari klíma- és iparpolitika egyik, ha nem a legfontosabb eleme a személyautókra és kisteherautókra vonatkozó uniós szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési rendelet. Az Európai Unió autóipara jó úton halad az elektromos járművekre való átállás, illetve a 2025-27-es időszakra vonatkozó kibocsátáscsökkentési célok eléréséhez, de az is kiderül az új adatokból, hogy a kibocsátáscsökkentési követelmény enyhítését követően a gyártók lassítottak modellpalettájuk villamosításán, és nőtt az elektromos modellek felára. Az akkumulátoros elektromos jármű technológia terén betöltött vezető szerep elengedhetetlen az európai ipar globális versenyképességéhez, de a 2030-35-ös CO2-kibocsátási célértékek esetleges felvizezése minden elektromobilitásba történő beruházást és erőfeszítést ellehetetlenítene itt, míg Kína tovább növelné előnyét egy új jelentés szerint.

Csúnyán megéghetnek az európai gyártók, ha ez így megy tovább – Itt vannak a friss számok

2025. november 25. 10:13 | Portfolio

Csúnyán megéghetnek az európai gyártók, ha ez így megy tovább – Itt vannak a friss számok

Az ACEA legújabb statisztikái alapján az uniós újautó-piac ugyan növekedni tudott idén, de szerkezete eközben látványosan elkezdett átalakulni: a benzines és dízel modellek részaránya meredeken zuhan, a hibridek és villanyautók viszik a bővülést, miközben a kínai márkák agresszíven kapaszkodnak fel az eladási rangsorban. A Volkswagen-csoport és a nagy európai szereplők egyelőre tartják a piacot, de több konszern már most részesedést veszít, a Tesla látványosan lassul, és ha a trend folytatódik, néhány éven belül gyökeresen átrajzolódhat az autóipar erőviszonya Európában.

Vámok ide vagy oda, Kína megtalálta a kiskaput – és most ezzel is tarol Európában

2025. november 23. 09:00 | Portfolio

Vámok ide vagy oda, Kína megtalálta a kiskaput – és most ezzel is tarol Európában

Miközben az európai autógyártók Brüsszelben azért lobbiznak, hogy az EU 2035-ben ne tiltsa be a belső égésű motoros autók értékesítését, a gyakorlatban egyre látványosabban vesztik el a terepet a kínai versenytársakkal szemben a konnektoros hibridek piacán. A BYD, a Chery és más kínai márkák olcsóbb, hosszabb hatótávú plug-in hibridjeikkel Európában mini reneszánszt indítottak, miközben a hagyományos szereplők még mindig az üzleti modell újrakalibrálásán, és a szabályozói környezethez való alkalmazkodáson dolgoznak.

Látványos grafikonokon a Magyarországon is jelenlévő német autógyártók szenvedése

2025. november 21. 10:30 | Kövesy Károly

Látványos grafikonokon a Magyarországon is jelenlévő német autógyártók szenvedése

A német autóipar három zászlóshajója, a Volkswagen, a BMW és a Mercedes több fronton is egyszerre küzd: miközben a globális autópiac a fő régiókban összességében még nő, a németek profitja nagyot zuhant, piaci részesedésük pedig látványosan csökken. A belső égésű motoros szegmensben már nem ők diktálják a tempót, az elektromos átállásban Kínában súlyos lemaradásban vannak, az Egyesült Államokban a vámok és az importfüggés, Európában pedig a stagnáló kereslet és a szigorú szabályozói környezet helyez rájuk nyomást. A kérdés, hogy a jelenlegi üzleti modell meddig életképes egy olyan iparágban, ahol egyszerre gyorsul a technológiai, a piaci és a geopolitikai átrendeződés.

Részletes keresés